روابط قبل از ازدواج


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



علاقه مند به طرح چه مطالبی دراین وبلاگ هستید؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 586
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1


2- سبک دلبستگی مضطرب یا دغدغه داشتن نسبت به دلبستگی: در این سبک فرد مداوم نگران از دست دادن این رابطه است. او به دلایلی می ترسد فرد مقابل را از دست بدهد. مانند کودکی که به دلیل غیبت های طولانی مادر احساس اضطراب دارد و از اینکه به کسی اطمینان کند می ترسد.

2- سبک گریزان از دلبستگی: این قبیل افراد آسیب های زیادی از افرادی که با آنها رابطه داشته اند، دیده اند. لذا از اینکه به دیگران دل ببندند گریزانند و سعی دارند به دیگران نزدیک نشوند. اینان دیگران را قابل اعتماد نمی دانند و سعی دارند به کسی وابسته نشوند. مانند کودکی که بود و نبود مادر برای او یکی است و هیچگاه تمایل وکششی نسبت به او ندارد.

سبک دلبستگی مقاوم: این افراد نیز مانند گروه 2و3 ا ز اینکه به دیگران دل ببندند گریزانند. با این تفاوت که اغلب در درون دوست دارند ارتباط برقرار کنند، اما زمانی که موقعیت پیش می آید، به شدت اجتناب  می کنند و اجازه ایجاد رابطه را فراهم نمی سازند. نظیر کودکی که در نبود  مادر داد و فغان راه می اندازد اما وقتی مادر را دید به دلیل عصبانیت و ناراحتی از او حتی حاضر نیست به او نگاه کند. 

همانگونه که ذکر شد چهار سبک دلبستگی وجود دارد. زمانی که فرد ارتبا ط خارج از قاعده با جنس مخالف بر قرار می سازد ، دارای دلبستگی ایمن و خود مختار نیست.  به عبارت دیگر دارای یکی از انواع دلبستگی مضطرب یا گریزان از دلبستگی ویا سبک مقاوم خواهد بود. یکی از دلایلی که فرد نمی تواند دارای سبک دلبستگی ایمن باشد آن است که برای اینکه فردی به عنوان همسر انتخاب شود یعنی دلبسته شدن او شرایطی مورد نیاز است که اشترنبرگ (1987) در نظریه مثلثی عشق به آن اشاره دارد. او معتقد است برای یک رابطه به بار بنشیند سه بخش باید وجود داشته باشد . 1-  میل 2- صمیمیت  3- تعهد.

تعهد به دو گونه تصمیم باز می گردد. ابتدا تصمیم کوتاه مدتی مبنی بر این که آیا آنچه که هست را  می توان عشق نامید یا نه؟ دوم تصمیم بر این که آیا برای حفظ آن عشق به سوی آینده ای قابل پیش بینی تلاش کرد یا نه؟

بدون تعهد هر رابطه ای سطحی، ظاهری و بدون سمت وسو خواهد بود. بیشتر افراد خصوصاً مردان از تعهد می ترسند و تعهد دادن برای آنها مشکل است و از سوی دیگر زنان به دنبال تعهد هستند و به عبارت دیگر تشنهء تعهد هستند (میر محمد صادقی 85 ).

 دو چالش عمده ی زندگی مشترک عبارتند از : الف ) ایجاد اعتماد ب) تعادل بین نیاز به وابستگی و نیاز به استقلال. از دیدگاه توماس مالون، روانپزشک، " اعتماد یعنی شریک کردن خود واقعی با دیگری، با علم به این که مورد دست آویز، تمسخر و تجاوز قرار نخواهیم گرفت (مالون و مالون، 1987 ).

در چنین شرایطی امکان بوجود آمدن دلبستگی ایمن فراهم نمی شود.  با توجه به مسائل فوق دلبستگی به شکل آسیب زا خواهد بود. فرد دارای سبک دلبستگی مضطرب یا دغدغه داشتن نسبت به دلبستگی خواهد بود. یعنی هر لحظه نگران فروپاشی رابطه  است و نمی داند آیا می تواند به فرد مقابل دل ببندد یا نه؟

ممکن است فرد  سبک گریزان از دلبستگی را اتخاذ کند. این فرد به دلیل آسیبی که دیده است، از اینکه به دیگران دل ببندند گریزان می شود و سعی دارد به دیگران نزدیک نشود. اینان دیگران را قابل اعتماد نمی دانند و سعی دارند به کسی وابسته نشوند. در این افراد زمینه بد بینی به جنس مقابل فراهم می شود. این قبیل افراد در انتخاب همسر وسواس زیاد نشان می دهند و اگر موفق به انتخاب شوند در بسیاری از موارد  با بد بینی نسبت به همسر مواجه خواهند بود. شواهد تجربی بیانگر این موضوع می باشد. شاید اخیرا متوجه شده اید میزان بد بینی در پسران افزایش یافته است. البته معمولا آمار بدبینی در مردان 4 برابر زنان است. اما افزایش روز افزون این آمار ناشی از دلبستگی نا ایمن می باشد.

و نهایتاً سبک دلبستگی مقاوم را برگزیند. فرد در این سبک از اینکه به دیگران دل ببندند گریزان می شود. این فردِ مار گزیده ایست که نمی تواند به دیگران اعتماد کند. این افراد یا از ازدواج پرهیز می کنند و یا زمانی که موقعیت پیش می آید به شدت بر خورد نموده و اجازه ایجاد رابطه را فراهم نمی کنند. اگر شرایط ازدواج فراهمشد اجازه ایجاد رابطه صمیمی را نمی دهند.

زمانی که دلبستگی ایمن شکل نگرفت، فرد متحمل درد ناشی ازضربه ای که فرد مقابل در او ایجاد کرده می شود. گاه فردآسیب های وارد شده خود را به شکل خشم مرگبار همراه با تمایلات جنسی نشان می دهد. البته این در شرایطی است که اوضاع از وخامت بالایی برخوردار باشد و در شرایط عادی تر سطحی از خشم دیده  می شود.

هنگامی که فرد مقابل بشدت اغواگر باشد؛ ترکیب شدیدی از خشم و تمایلات جنسی بر می انگیزد. فرد تحریک جنسی ایجاد می کند، اما فرد مقابل ضمن لذت بردن، جنبه آزارگر آن را نیز درک می کند. در این وضعیت فرد هم از تحریک لذت می برد و هم از اینکه مورد سوء استفاده قرار گرفته خشمگین می شود. چنین امری تسهیل گر آمیختگی خشم و تمایلات جنسی است.  (قربانی 82 : 65 )  


منیره کردلو مسئول مرکز مشاوره صبا تمام سعی خود را برای برخورداری شما از مشاوران و روانشناسان مجرب نموده و آماده عقد قرارداد با مدارس دوایر دولتی و غیر دولتی می باشد.

:: موضوعات مرتبط: ازدواج , ,
:: برچسب‌ها: ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : منیره کردلو
ت : جمعه 29 خرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
» آیا زوج ها باید از فیلم های پورنو استفاده کنند؟
» تست باورهای شما پیرامون ازدواج
» چگونه در حسرت روابط زناشویی اوایل ازدواج نباشیم؟
» تستی جالب برای طلاق همسران
» 14 علامتی که نشان می دهد نامزدتان شما را دوست ندارد
» نکات همسرداری
» که عشق اول نمود آسان
» ازدواج
» ازدواج
» تجارب مشاوره ای
» روابط آزاد
» زوج درمانی
» قابل توجه دخترانی که سن ازدواجشان بالا رفته
» چگونه با خانواده همسر رابطه برقرار کنیم تا کمتر آسیب ببینیم؟
» اشتباهات نامزدهاي صفرکيلومتر
» مردان و رازهای همسرداری!
» مهارت‌های‌ حل‌ مشكلات ‌اول‌زندگی
» مهارت‌های‌ حل‌ مشكلات ‌اول‌زندگی
» مشاوره قبل از ازدواج
» تعریف روابط جنسی
» خانواده ی آرام
» چطور دوست صمیمی همسرتان باشید؟
» وقتی بخواهیم یک نفر را از ازدواج منصرف کنیم!!
» خودم درستش می کنم
» خیانت
» مرکز مشاوره صبا و مشاوره قبل از ازدواج
» روابط قبل از ازدواج
» شیمی عشق
» مشاوره قبل از ازدواج در مرکز مشاوره صبا 2
» مرکز مشاوره صبا در کنار زوج ها
» مردان مریخی و مردان
» ویژگی های مردان
» تشکیل کارگاه آموزشی
» ویژگی زنها
» ویژگی های مردان
» زنها و مردان در مریخ و ونوس
» ازدواج
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');